Bruk sosiale medier for det det er verdt

Bruk sosiale medier for det det er verdt

Bruk sosiale medier for det det er verdt

Det er ikke til å legge skjul på at sosiale medier er en utrolig viktig plattform når det kommer til markedsføring. Hvordan man skal ta den i bruk er kanskje ikke like enkelt. De fleste bedrifter rundt om i verden har den dag i dag en plattform for sin respektive bedrift. Enten vi snakker en egen hjemmeside, Facebook side, Instagram, Snapchat eller bare sin egen lille blogg. Det er her det vanskelige begynne – hvordan man skal ta den i bruk og få nytte for den, noe jeg mener det er et fåtall som virkelig klarer.

Så hvorfor er en slik plattform så viktig?

Hvis jeg skal ta et enkelt eksempel så må vi tilbake 10-12 år da mobilprodusentene stort sett var Nokia, LG, BlackBerry og Sony Ericsson. Da var Apple intet sted å se. 2018 – Apple har over 60 % av overskuddet. Nokia, LG, BlackBerry og Sony Ericsson er mer eller mindre borte om ikke borte.

Hvorfor har det blitt slik? Apple klarte å bygge et helt imperium rundt Iphone. Her mener jeg Apple er et veldig godt eksempel på hvor verdifull en digital plattform kan være.

Her kommer det noen tips til hvordan man eventuelt skal kunne gå frem for å engasjere potensielle kunder på en digital plattform for din bedrift.

  1. Opprettet en fullverdig plattform – det er ansiktet til bedriften din utad og det første kundene vil møte. Det blir også førsteinntrykket.
  2.  Vær aktiv – det å være aktiv å poste jevnlig vil også gi et slags inntrykk. De fleste som prøver seg på digitale plattformer detter av etter et par uker, studie viser at de 60% som oppretter blogg gir seg innen 13 blogginnlegg. Men man MÅ finne et løsning der det ikke blir postet for mye eller for lite. Ender det slik at man poster alt for mye vil man begynne å ignorere/blokkere innlegg – også kalt perseptuell blokkering.
  3. Ha konkurranser – engasjer følgerne dine på den spesifikke plattformen.
  4. Ha mål – dersom man ikke har mål har man ikke noe å leve opp mot. Det er viktig å kunne se tilbake å måle effekten av det du driver med.

Det her er fire enkle tips til å kunne bygge en plattform for din bedrift. Selvfølgelig er det nok mange flere, men et sted må man starte og det er viktig å starte i det små.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *