Vår egen nettbutikk

Vår egen nettbutikk

Nå har vi kommet til slutten av modul to der vi fikk en eksamen i E-varehandel. Dette har vært en veldig interessant periode med mange oppturer men også en del nedturer, men til syvende og sist ble vi sterkere av dette som en gruppe. De første tankene mine, hvis jeg skal være ærlig var hvordan dette kom til å gå, men også samtidig så visste jeg at dette kom til å bli lærerikt, spennende og ikke minst kult.  

Det første vi gjorde var basically å finne ut hva vi ønsket å selge. Vi som gruppe hadde et ønske om å selge noe som skilte seg litt ut i hvert fall. Vi regnet med at mange kom til å velge et ganske generelt segment, type klær, så om vi falt under samme kategori så måtte vi skille oss ut om vi det hele tatt skulle ‘’overleve’’.

Selve prosessen

Ja, da skulle vi starte på selve eksamensoppgaven. Alt fra logistikk, kundeservice, markedsføring til lanseringsstrategien og opprettelse av oppgaven skulle med. Det første valget vi tok som gruppe var om vi skulle gå for myshopify eller Voo commerce og valget var litt hipp som happ, valget falt på myshopify. Jeg vil anbefale alle som ønsker å opprette sin egen nettside myshopify, en veldig brukervennlig og fin løsning. I tillegg til det, så var den gratis. Vi kunne valgt å kjøpe domene, utfallet hadde vært at det ikke hadde stått myshopify i nettleseren. Til andre så vil jeg anbefale å bruke de få kronene denne tjenesten kostet.

Veien til vår egen nettbutikk

Vi opprettet brukeren og her startet det hele. Hvordan ville vi at nettbutikken skulle se ut tilslutt? Vi ville jo at den skulle se seriøs ut ved første øyekast. Etter erfaring så har det mye å si for om jeg velger å sette inn alt av kortinformasjon til et firma jeg vet mer eller mindre ingenting om. Men ikke bare det, vi måtte fokusere på valg av tema, strukturen på nettsiden og hvordan vi ønsket å ta betalinger. I tillegg til det var det en hel haug av andre ting på veien. Vi valgte ganske tidlig at vi ikke skulle gjennomføre et salg, om så, så måtte vi bestilt stripe som er en online payment processing for business på e-handel. Gjennom hele eksamensoppgaven så har vi møtt på humper og dumper, og det er en tanke jeg også sitter igjen med at det er så mange elementer man må ha på plass og ikke minst vise hensyn til, og da mener jeg alt fra logistikk, kundeservice, markedsføring, nyhets-brev osv.

Valget endte på sokker. Sokker på abonnement og slik så layouten vår i nettbutikken under kategorien «produkter». Veldig simpelt og forståelig. Valget falt på sokker med abonnement etter erfaring fra oss tre i gruppa at sokker blir borte, slitte og ødelagte i tillegg til det så er det sjeldent at jeg tenker «idag skal jeg kjøpe sokker» når jeg egentlig trenger det sårt. Og slik kom den ideen og den ble stående.

Så var det markedsføring delen, hvordan ville vi markedsføre oss? Det er ikke til å stikke under en stol om at skal man lykkes så markedsføringen essensiell og ikke minst effektiv. Valget falt på nyhetsbrev, Facebook, Instagram og tilslutt word of mouth. Når det kom til det digitale så var planen å oppdatere de forskjellige «kanalene» ofte, alt fra lansering til nye produkter og tjenester på vei slik at kundene får den informasjonen vi mener de trenger. I og med at dette var en lavbudsjettert nettbutikk så var planen at vi skulle satse stort på word of mouth- metoden når det kom til markedsføring. Denne prosessen er vanskelig å kontrollere, derfor må vi levere varene og gjøre kundene fornøyde – slik at de vil anbefale det videre til familie, venner og bekjente.

Og da var denne eksamen ferdig. Jeg har lært meg ting jeg ikke trodde jeg skulle lære, og om jeg en gang skal måtte sette opp min egen nettside tar jeg med meg erfaring. Det har ikke bare vært dans på røde roser – men det er det som har gjort det litt ekstra morsomt.

Link til nettbutikken: https://socks4days-no.myshopify.com/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *