Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader

Dette innlegget blir om transaksjonskostnader. Transaksjonskostnader er de ressursene vi benytter oss av for å komme frem til det beste valget for oss selv når vi skal ta til innkjøp av et nytt produkt eller en tjeneste. Vi i Milleniums generasjonen er ikke sjenerte når det kommer til å spandere på oss nye produkter, klær eller tjenester. La oss ta telt som et eksempel, er man på utkikk etter et telt vil man finnes best mulig telt til minst mulig penger, eller i hvert fall så skal kvaliteten på teltet står i samsvar med pengene man bruker. Det er flere leverandører som selger telt på markedet så man vil bruke tid på å finne et telt som står til dine forventninger, altså pris, størrelse, kvalitet etc. Dette er i prinsippet det vi kaller for transaksjonskostnader de stegene vi foretar oss her.

Utenom det har vi seks ulike typer transaksjonskostnader;

  1. søkekostnader: hvor vi gjør researchen til produktet
  2. Informasjonskostander: hvilke egenskaper har det? Her vil vi trenge mer detaljert informasjon.
  3. Forhandlingskostnader: Her forhandler vil vi forhandle om vilkårene for leveransen slik som pris, leveringstidspunkt, tilleggstjenester etc.
  4. Beslutningskostnader: her er beslutningen som må tas. For frem til dette steget så har du et utvalg av flere telt.
  5. Evalueringskostnader: Du har besluttet deg for et kjøp, og har mottatt varen, endte du opp med det du faktisk bestilte?
  6. Tvangskostnader, handler om hvilken måte du kan få returnert pengene dersom du ikke skulle bli fornøyd eller ende opp med feil vare.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *